NPO Luister


De opdrachtgever voor de mediacase was NPO Luister. NPO Luister is een nieuw audiostreamingsplatform van de Nederlandse Publieke Omroep dat graag meer gebruikers wilde genereren. Door middel van vooronderzoek wilde wij ons voor deze case richten op de jongeren gebruikers (18-25 jaar). Om deze gebruikers naar het platform te brengen zijn we gaan kijken naar de waardepropositie van NPO Luister. Deze hebben we uiteindelijk aangepast zodat dit aansluit bij de behoefte van de jongeren gebruikers, zonder de andere groepen daarmee te verliezen. Deze nieuwe waardepropositie heeft het uitgangspunt gevormd voor een nieuwe koers die staat voor verbinding.

De aller laatste echte case van mijn opleiding ging over media. Vanuit de opdrachtgever werd er een probleemstelling geformuleerd waarbij er door middel van DBR-onderzoek een onderzoeksrapport en een marketingplan gemaakt werd.

Deze case omvatte een half jaar, waarin 2/3 gericht was op onderzoek volgens de design based research methode en 1/3 gericht was op het maken van een marketingplan. De groepjes voor deze case bestonden uit 3 personen, maar helaas ben ik wederom in een duo terecht gekomen. Dat achteraf juist heel erg fijn was! Lekker snel kunnen schakelen en duidelijk kunnen communiceren. Daarbij was het voor mij een goede voorbereiding op de scriptie, want daar moeten we zo’n zelfde onderzoek in je eentje uitvoeren.

We begonnen de case met goede moed. De opdrachtgever was leuk, dat maakte dat ik er erg veel zin in had. Wel merkte we al gauw dat het onderzoek doen volgens de DBR methode nog wat oefening nodig had en het daardoor niet zo vlot meer verliep. In de eerste paar weken hebben we dan ook hard moeten werken om op schema te blijven en alles te kunnen begrijpen. We hadden vooral problemen met onze eigen oplossingsrichting te bedenken.

Het tweede gedeelte van het onderzoek verliep erg goed. We wisten welke richting we op wilde en hoe ons concept eruit moest komen te zien. Dat zorgde ervoor dat de rust weer terug kwam. Uiteindelijk hebben we echt grote stappen gezet toen we besloten hadden dat we graag de A/B test ging doen. Toen kregen we nog net wat meer richting en konden we het afronden. Het marketingplan volgde snel.

Tijdens case 6 lag de focus op onderzoek en marketing. Onderzoek werd gedaan door middel van DOT-matrix & DBR. Dit zorgde voor veel koppeling naar de praktijk, triangulatie en een iteratief onderzoeksproces. . Uit het onderzoeksrapport kwam en product, die verder uitgebouwd werd in het strategisch marketingplan. Het gehele onderzoek en het marketingplan zijn gepitcht bij NPO Luister.


Omslag

Onderzoeksrapport

NPO Luister Festival

Enquêteurs

<– Terug naar de projecten